kisrigók

"Gyermekeitek nem a ti gyermekeitek. És bár véletek vannak, nem birtokaitok. Mert az ő lelkük a holnap házában lakik, ahová ti nem látogathattok el, még álmaitokban sem." (Kahlil Gibran)

múltidő

2014. november 20. 21:30 - paulonviki

van egy szakmai nézet, arról, hogy tudom, amit tudok a gyerekem múltjáról, de azt ne vele beszélgessem meg, vele arról és úgy beszéljek, ahogyan azt ő emlegeti. könnyen belátható, hogy ez így helyes, így lehet a gyerek tempójában haladni a feldolgozás felé, így maradhat ő meg egy biztonságosabb, egy átfestett, maga számára elviselhetőbb nosztalgiában, és így árulhat el ő maga a legtöbbet az életéről, akkor is, ha egy hat éves nem is teljesen hiteles forrás, a történetek elfeledett, vagy nem szívesen felidézett részleteit fantázia elemekkel egészíti ki. 

és van egy másik ugyanennyire helytálló nézet a hitelességről, ami több mint az őszinteség, amelyben nem csak a szavaim őszinték, de teljes mértékben kifejezik az érzelmeimet, indulataimat is, hogy mondataimmal azonos vagyok.

három hónap után kezdtünk e két irányelvben összegabalyodni, várható volt, hogy így lesz. kezdődött azzal, hogy már kihátráltam, kifordultam néhány piripócsról szóló beszélgetésből, hogy a magam feszültségét oldjam, az asztaltól felálltam, mosogatni kezdtem, hogy lányom ne lássa az arcomat, és elmotyoghassam magamban, hogy "az a kurva piripócs, az a vadbarom nevelőszülő, az a  tehetetlen gyerekvédelem..."

piripócsról, a piripócsi életről mi rosszat sosem mondtunk, lányom mesélt tárgyilagosan, vagy inkább nosztalgikusan arról, ami az ő élete volt ott, de ezekből a képekből egy lelketlen, elhanyagolt, bántalmazott gyerekélet története áll össze, akkor is, ha lányomnak ez természetes. amin ő csodálkozik az inkább az, hogy most miért nem úgy van., ahogy régen volt: "amikor nagyok leszünk, akkor már meg fogtok verni?, ha fával fűtenénk, akkor mi is ellophatnánk valakitől!, kár hogy nem hallgatjuk a music fm-et olyan hangosan, hogy kijöjjön a rendőrség..."

hetek óta érzem, hogy hülyének nézzük egymást, ő mesél, én érdeklődöm, semmin se hökkenek meg, de mintha provokálna, mintha mégis szüksége lenne már arra, hogy megmondjam, nekem mi erről a véleményem, mintha tudni akarná, mit tudunk mi, az ő elmúlt három évéről, és mit tudjon róla ő maga, hiszen van valami mérhetetlen nagy különbség. és valóban mindkettő jó, mindkettő igazi élet, vagy az egyik nem az? a mostani nem reális? a régi nem volt az?

én még csak kerestem magamban, merre mozduljunk el lányom múltjának feldolgozásában, hogyan segítsük őt, ha most valami szakadékhoz ért a jelene és a múltja között, ha a hétéves születésnapja felé közeledve már alakulnak morális ítéletei a világról, én még csak óvatosan gondolkodtam erről, de ő nagyon határozottan előállt azzal az igényével, hogy beszéljünk erről őszintébben.

egy hétköüznapi konfliktusban hétköznapi, bár számára igen fájó büntetést osztottam ki, és az eddig ismert visszavonulós megsértődés helyett üvölteni kezdett, olyan sérelmeket kiabált ránk zokogva, ami itt őt sosem érte: "ti engem csak azért tartotok, hogy legyen, aki elvégzi a munkát, aki kiszolgál titeket, csak csabát szeretitek, amit csaba csinál, az minden jó, amit én csinálok, azon csak gúnyolódtok, kinevettek, ő csak az igazi gyereketek, én semmit se kapok, nincs semmim, mindent elvesztek tőlem, mindenért engem büntettek meg, én csak csaba szolgája vagyok!"

zokogott és kiabált.

ölbe vettem, és sírtam én is.

és elmondtam, hogy tudom, milyen volt a piripócsi élet, egyszerű, felnőtt, tárgyilagos, de nem finomított mondatokban  megismételtem vádjait, visszahelyezve oda, ahová azok igazán szóltak, elmondtam azt is, hogy nagyon sajnálom, hogy így történt, szomrú vagyok én is, hogy így volt, és megígértem, hogy többé nem kerül ilyen helyzetbe, a szülei vagyunk, nagyon szeretjük, becsüljük, értékeljük őt, nagyon büszkék vagyunk rá, ahogy csabára is, aki igazán a testvére, és aki nagyon szereti őt, ő a példaképe, mindenben szeretne olyan ügyes lenni. 

sokáig sírt még, és egyedül akart maradni.

megértettem, én is egyedül szerettem volna maradni, és sírva gyászolni ezeket az éveket, amiket elvettek lányom gyerekkorából. senki se adja vissza, mi sem tudjuk. a jelene és a jövője van a kezünkben, a múltja nincs. 

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kisrigok.blog.hu/api/trackback/id/tr126909455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dixietsalvavi 2014.11.21. 10:04:51

Sosem fogja elfelejteni Vikikém amiket átélt, vagy hallott piciként, de idővel jótékony homályba merül az egész, és - hidd el - 9-10 éves korában már csak mint egy rossz emlék fog néha felidéződni.

ZsuZag 2014.11.21. 10:04:54

Huh, megríkattál... A barátnőm az egyik felekezeti nevelőszülői hálózat vezetője. Az egyházi nevelőszülői szolgálatok kapják meg a testvérsorokat (4-5-6-7 gyerek), illetve azokat, akiket a Pest környéki állami nevelőszülői hálózat "nem kívánatosnak" tart. Szó szerint kidobják a gyerekeket. Sokat tudok mi folyik a felekezeti nevelőszülői hálózatban, pl. ha valami problémát jelez a nevelőszülő a kapcsolattartójának, azonnal ugranak. Legtöbb esetben a gyermek szakpszichológus, és a lelkész-jogász-mentálhigiénés segítő-családterapeuta végzettségű vezető. Akik a családokkal foglalkoznak, azoknak a munkatársaknak havonta van szupervizió! Mindezek mellett nem kérdőjelezem meg, hogy piripócson alkalmatlan nevelőszülőkhöz adnak ki gyerekeket. És félek, fog még kiderülni sok minden, amiket a kislány mond, az csak a jéghegy csúcsa :(
A kislányod nagyon bölcs...
Ismeretlenül is ölellek!

Optim 2014.11.21. 10:05:02

Javíthatatlan optimista vagyok: lehet ez egy új fejlődési stádium, talán megtört a jég és olyan mélységű dolgokat "mer" már Rátok bízni, amit eddig még nem. Szóval, ha elkezd igazán kipakolni a hátizsákjából, az a rövid távú nehézségek ellenére közép-hosszú távon csak jobb lesz mindannyiótoknak, csak bírni kell könnyekkel, meg alkalomadtán kimenni a hegyre ordítani, mint a TomésJerryben :) hajrá, csudajó ahogy dolgozol mindennap a felmerülő témákon!

paulonviki 2014.11.21. 10:48:05

@Optim: szerintem az optimistakat ne is akarjuk "megjavitani"! és én is fontos állomásnak érzem ezt, ahol most tartunk.

paulonviki 2014.11.21. 11:06:55

@ZsuZag: sem a nevelőszülői hálozatot, sem az ismeretlen nevelőszülőket nem kritizálom, és nekem is könnyebb egy olyan világot képzelni, amiben tudatos felnőttek egy ilyen nehéz hivatást szívjóságból és tehetségből vállalnak el, és az a megnyugató, ha hihetek abban, hoyg egy jó és hatékony rendszer felügyeli.
fájdalmas tény, hogy nagyon sok probléma van a gyerekvédelemben, de gondolni én se szeretek erre.

pushup 2014.11.21. 13:57:35

amit írtál, abból nekem egy olyan jött át, hogy kimondatlanul számon lettél kérve: "hát hol a francban voltál eddig?"
nézd a jó oldalát: ha csupa olyan dolgot vág a fejedhez, ami nem nektek szól, akkor az jó.
olyat, hogy ne legyen sértődés, megbántódás, hogy időnként ne törjön el a dolog, olyan úgysincs

probagolyo 2014.11.21. 19:20:26

Kedves Viki!
Egy szuszra végigolvastam a blogod. Nagyon érdekes, megható és szomorú. Nagyon kevesen vállalják be, hogy ilyen "nagy" gyerekeket vesznek magukhoz, óriási kihívás lehet minden szép oldalával együtt.
Kívánok sok-sok kitartást, erőt és nagyon boldog életet együtt!

Permanista 2014.11.30. 21:23:12

Kedves Viki! Amikor elolvastam ezt a posztodat, nekem egészen más jutott eszembe, mint a többi kommentelőnek. Ezért is írom meg, hátha ez a más nézőpont - ha nincs is igazam -, szintén hozzá tud adni valamit a történethez.
Nagyon jól teszed, hogy nem akarod bírálni, vagy hitelteleníteni a gyerekeid múltjában szerepet játszókat. Írod is, hogy a tudományos elméletek alapján, tudatos döntésként csináljátok így. Tudom, hogy nagyon nehéz, de az lesz az igazi, ha ezt érzelmekkel is meg tudjátok támogatni. Ne sirassátok Piripócsot, akkor lesz az elveszett idő, ha annak tartjátok. A lányod akkor amikor ott élt, családban volt, nem intézetben. Ez már egy fokkal jobb annál, amibe az a cigány néni helyezte, aki szülte őt és a testvéreit. Az ő felelőssége sokkal nagyobb annál, mint a piripócsiaknak, de ezt a gyerekeid legkorábban kamasz korukban fogják megérteni, amikor minden valószinűség szerint már nem fogja őket érzelmileg megrázni a dolog, hiszen nagyon jól készíted fel őket erre, illetve addigra túl lesztek ezeken a kríziseken, amiről most írtál. Ha vele - az anyával - meg tudsz békélni, a piripócsiakkal se küzdjetek. Piripócs nagyon nagy, sokan élnek benne, legtöbben saját szüleikkel, akik akár rosszabbak is lehetnek, mint a lányod nevelői - ami persze nem menti fel a gyermekvédelmieket, hogy nevelőszülőknek engedték lenni őket. Az ő gyerekeik ott maradtak Piripócson, míg a lányod sokkal jobb helyzetbe került. A lányod Piripócson közelebb volt az átlaghoz, mint most!
Ne sajnáld az ott töltött időt, mert fel fogja tudni dolgozni, ha továbbra is ilyen támogatást, segítséget kap, mint most, de mindkettőtöknek tudnotok kell, hogy ő nem Piripócson volt szerencsétlen, hanem MOST NAGYON SZERENCSÉS.
Biztosan lesznek még sírós-elvonulós időszakok, de azt hiszem, neki is könnyebb lesz, ha úgy érezheti magát mint Agelina Jolie és Brad Pitt örökbefogadott fekete, sárga, beteg, árva, volt intézeti gyerekei, akiket mindenki irigyel most! És tényleg úgy érezheti magát!!!
süti beállítások módosítása